Hoppa till innehåll

Upphandling städtjänster – ska du byta leverantör?

upphandling städtjänster

Upphandling städtjänster – tänk på detta!

Hösten är högsäsong för upphandling städtjänster. Vårt tips är att du förbereder underlaget med en del information. Då blir det lättare för oss som leverantör att ge ett exakt pris, bland annat:

  • Förbered dig genom att ta fram hur många kvadratmeter som ska städas, samt ritning över lokalerna
  • Vilken typ av utrymmen; toaletter, kök, entré, kontor, lagerlokal osv
  • Önskad frekvens, dvs hur ofta du vill ha städningen
  • En arbetsinstruktion med vad som ska ingå, t ex desinficering, tömma papperskorgar, trappstädning, återvinning osv.
  • Sedan sköter vi resten, planering, genomförande och proaktiva förslag.
  • Vi ser det som att vi inte enbart levererar städservice utan omtanke och kvalitet.
  • För oss är det viktigt att du kan lita på att arbetet blir väl genomfört och att vi har rätt kompetens för uppdraget.

Speciella tider kräver speciell kompetens

I spåren av Corona, som fortfarande pågår borde du ställa högre krav än någonsin på städtjänsterna. Du bör exempelvis kräva hög kvalitet i hur städningen genomförs och att det städas oftare än vanligt. Du kan också påpeka i upphandlingen att hygienutrymmen och kök är extra utsatta på din arbetsplats. Det är viktigt att du säkerställer att den leverantör som du anlitar för städningen har den kompetens som krävs.

I lokalvården ska det finnas rutiner för att förebygga smitta, att desinficera och säkerställa att riskerna är minimala för dem som vistas i lokalerna.

Verkar priserna vara för bra är det troligen så också. Här behöver du tänka på att tid och kvalitet ofta blir nerprioriterat om priset är för lågt. Därför behöver du vara kritisk och ställa frågor som ger dig en bra bild av hur leverantören genomför städningen. Innan du hinner märka att detta inte sköts ordentligt kan det ha hunnit gå lång tid. En bra indikation på en seriös leverantör är att de är ISO-certifierad för kvalitet (ISO 9001).

Vi är en leverantör att räkna med

Vi är stolta över att vara ISO-certifierade inom kvalitet och miljö, samt att vi är ett Almega auktoriserat serviceföretag. För oss är det ett fantastiskt sätt att ständigt utveckla och förbättra vår verksamhet. Vi kan även visa dig som kund att vi är seriösa och strävar efter att leverera kvalitet i världsklass. 

Vi har mer än 15 års erfarenhet från städbranschen, vi delar gärna med oss av våra bästa tips för en lyckad upphandling, vad du bör titta extra på och vad som är viktigt att jämföra mellan olika leverantörer. Ladda ner våra 10 bästa tips för en lyckad städupphandling

Chrisstie

När du tecknar ett nytt avtal med oss så erbjuder alltid 10 % rabatt på din första faktura. Skicka en e-post till Chrisstie som är ägare och VD för att boka in ett möte där vi gör en kostnadsfri genomgång av ditt företags behov. 

Den här hemsidan tillämpar cookies. När du fortsätter använda sidan så godkänner du vår användning av cookies.   Personuppgifter och cookies